Flad mave: motion, kost og livsstil ALLE har en six-pack under hudfedtet og med den rette træning og kost, kan du også få en...

De fleste drømmer om en flad mave. Mænd vil have tydelige six-pack, og kvinder ønsker sig smalle taljer.

Maven består af tre lag muskler: den inderste m. transversus abdominis, de skrå mm. internus- og externus og yderst ligger den lige m. rectus abdominis. Det er vigtigt, at du sørger for at alle tre mavens muskellag bliver arbejdet igennem, når du laver maveøvelser.

Lige så vigtigt som maveøvelserne er, lige så vigtige er rygøvelserne, som bør tages i samme træningssæt, da mavemusklernes senespejl har sit udspring fra den nederste del af ryggen/lændedelen.

Din personlige træner vil kunne sætte det helt rigtige træningsprogram sammen for dig, så du får trænet alle dele af mavens muskler.

Punktforbrænding

Det er ikke muligt at punktforbrænde, dvs. at det ikke er muligt at tabe sig på specifikt på maven ved at lave en masse mavebøjninger.

Fordelen ved trænede muskler er dog, at det øger hvilestofskiftet i muskelcellerne og dermed øger kroppens forbrænding generelt.

Six-pack

Vælger du at have fokus på six-pack formen, skal du efter dit grundprogram for mave/ryg, arbejde mere intensivt på rectus abdominis, den lige mavemuskel.

Rectus abdominis udseende er en 6-delt muskel fordelt på hver side af linea alba (senen der løber gennem navlen), 3 på hver side.

Så ALLE har en six-pack under hudfedtet, så når du med den rette træning og kost er blevet slank, så vil din six-pack fremstå mere synlig.

Smal talje

Vælger du at have fokus på at få en smal talje, skal du efter dit grundtræningsprogram, have fat på at arbejde med den inderste tværgående mavemuskel, transversus abdominis også kaldet muskelkorsettet.

Denne muskel trænes specielt med coreøvelser. Du kan bruge redskaber som f.eks. den store træningsbold eller du kan lave øvelser på gulv. Håndvægte og kettelbells kan også inddrages når din styrke er blevet lidt bedre.

Flad mave og kost

Kostens betydning for den flade mave er i dag alment kendt . Det erfarer vi selv, hver gang vi har været for løsslupne med vores kalorieindtag f.eks. ved juletid og i sommerferien.

Men du kan også risikere, at du vil opleve luft i maven efter du har spist anderledes kost, ikke nødvendigvis med flere kalorier, men molekyle- og kostfibre sammensætningen i kosten har stor indflydelse på din fordøjelse.

En ringere fordøjelse vil derfor give en oppustet mave. Du kan komme dårlig fordøjelse til livs ved at drikke rigeligt med vand, spise rigeligt med kostfibre som f.eks. grove grøntsager og sørge for at din kost består af uraffinerede produkter f.eks. de grove korn og ingen sukker.

Livsstil

Din livsstil har ligeledes en betydning for, hvor dit fedt lagres på kroppen. Motion, som en vigtig bestanddel af ens hverdag, er med til at holde fedtdepoterne i ave.

Hvis du forbrænder flere kalorier, end du indtager, taber du dig. Husk også på at større muskler øger forbrændingen,

NB.
Menneskets hormonelle sammensætning har dog også en betydning for, hvordan og hvor fedtet lagres i kroppen.

Det er en kompliceret affære, men som udgangspunkt kan vi vælge at se på manden og kvinden. Hvor kvinder typisk har et større fedtlag og større tendens til at fedtet sætter sig på maven end mænd har.

Kvinders fedtdepoter har betydning for produktionen af det kvindelige kønshormon østrogen, og det er bl.a. årsagen til, at kvinder har rundere former, og måske også årsagen til at mænd finder kvinders runde former mere attraktive, end kvinderne selv finder dem.

Stress

En mere alvorlig faktor for livsstilens betydning for kropsfedtets placering og mavens facon er stress.

Stress, i dette tilfælde, er kroppens måde at reagere på, når psyken udsættes for pres. Kroppen udløser en række stresshormoner bl.a. adrenalin og kortisol.

Disse hormoners funktion er at hjælpe kroppen væk fra presset/faren. Ilten bliver ført væk fra organer og ud til musklerne. så der er kræfter til at handle og ”løbe væk”.

Vi har alle hørt historien om moderen, som fik uanede kræfter til at løfte en bil, da hendes barn blev fanget under den. Hvis der er hold i denne historie, så strammer hendes kræfter fra en kæmpe adrenalinudløsning.

Stress over tid har derimod en negativ effekt på kroppens ydeevne.

Kroppen er konstant i en kamp/flugt tilstand, man har svært ved at finde hvile og falde i søvn.

Vejrtrækningen hæmmes, og kroppen får ikke ilt nok til sine organer.

Fordøjelsen forringes og energiniveauet sænkes, så overskuddet i hverdagen forsvinder. Der bliver ikke overskud til motion, som ellers har en ”negativ” effekt på stresshormonerne.

Udover det, har mange tilbøjelighed til at overspise. Det er heller ikke unormalt, at man optræder aggressivt og utilnærmelig.

Kortisolet, som er det mest aggressive af stresshormonerne, fordi det er langtidsvirkende, har den sideeffekt, at den holder på fedtet. Derfor kan man som stressramt opleve, at man tager på og derved ikke slipper af med det mavefedt, som man slås med.

Stress og motion

Har du fået konstateret stress er du sikkert blevet gjort opmærksom på at det nu er tid til en række livsstilsomlægninger.

Motion har vist sig at have en positiv effekt på den stressramte krop. Efter motionen vil stresshormonerne være reduceret.

Det er vigtigt at motion ikke bliver endnu et punkt på to-do-listen. Motion skal være sjovt og energigivende. Tal med din træner om hvordan du undgår at blive mere stresset ved tanken om også at skulle nå at få motioneret.

Få en GRATIS prøvetime

Du får en GRATIS introduktion til personlig træning, træningsmetoder, vægttab, kost og livsstil, hvis du efterfølgende køber 8 eller 16 timer.  Skriv til os her og få din prøvetime med det samme!

NB! Nu kan du også træne med din ven eller kæreste for 50% ekstra.



48 år, Solid teoretisk og praktisk baggrund. Tidl. elitesportsmand.

Se mere her...


30 26 30 78

Skriv til mig

43 år, over 15 års praktisk erfaring med formidling af træning og undervisning.

Se mere her...


21 97 87 83

Skriv til mig

Mest besøgte sider


  1. Priser

    Se vores priser og træningsforløb

  2. Træningsformer

    Se hvilke træningsformer der passr dig

  3. Om os

    Se vores kvalifikationer og erfaring